Klikk her - HISTORIKK - FRA DUELL TIL OLYMPISK IDRETT
Klikk her - HVA ER KÅRDEFEKTING
Klikk her - KÅRDEFEKTING ENKELT FORKLART
Fekting er en moderne sport, som utvikler din konsentrasjonsevne, din balanse, dine strategiske evner, og samtidig gir det god mosjon. Moderne sportsfekting kan utøves på tre våpen, - florett, kårde og sabel.
Kårde:
Kårdens trekantete klinge er som florettens ca. 90 cm lang. Med sin samlete vekt på ca. 750 gram er kården det tyngste av de tre våpnene. På samme måte som floretten har kården en liten fjær-kontakt montert i spissen. Mekanisk er de to våpene svært like. På kårde må man støte med en kraft på 750 gram. Klingens trekantete form skal ha sin bakgrunn i kårdens røtter som duellvåpen. Klingen har en "blodrille", som opprindelig ble brukt til å transportere blodet vekk fra motstanderen.I dag har den en litt fredeligere funksjon, den brukes til å feste ledningen som går fra spissen til kårdens parérplate (skålen). Parérplaten til kården er mye større en på florett, på grunn av at hånden også er gyldig treff-flate på kårde. Poeng oppnås som på florett ved å treffe motstanderen med spissen, - på kårde med en kraft på minst 750 gram.
På kårde er hele kroppen gyldig treff-flate.
Det blir altså poeng enten man treffer på tåen, på underarmen eller midt i hjertet.
Regler og historie
Kården er, som allerede sagt, det våpen som kommer nærmest de opprinnelige duellvåpen, både av utseende og måten det fektes på. Det finnes ingen angrepsrett, det gjelder bare å treffe først. Det er også mulig å treffe samtidig, og da vil begge fekterne få poeng (i motsetning til på florett og sabel). På kårde vil man legge minst like mye vekt på å unngå å bli truffet av motstanderen som å treffe selv, og dette medfører at tempoet på kårde generelt er litt langsommere enn på de to andre våpnene.
Pisten
Kampen skal foregå på pisten (Pist=bane på fransk). Pisten er 14m lang og 1,5-2 meter bred. På figuren under kan du se inndelingen:
- Meldeapparat: Registrerer når fekterne treffer hverandre
- Midtlinje: Pistens midtpunkt
- En-Garde linjer: Linjer fekterne skal stå bak når dommeren starter kampen.
- Varsellinjer: Fekterne vet at det er to meter til baklinjen når de passerer varsellinjen.
- Baklinjer: Rygger en fekter bak baklinjen blir kampen stoppet, og motstanderen vinner et poeng.
- Sidelinjer: Hvis en fekter går over sidelinjen, blir kampen stoppet, og motstanderen vinner en meter (går fram en meter).
- Sikkerhetssone: Av hensyn til fekternes sikkerhet skal det være minst to meter fri bane etter baklinjen.
Kampen
I konkurransens innledende runder fektes det 5-støts kamper (først til fem) eller tre minutter effektiv tid. Ved uavgjort fektes det ytterligere et minutt "sudden death". I cup-rundene og finalene fektes det 15-støts kamper over 3x3 minutter, med et minutts pause mellom hver omgang. Kampene ledes av en dommer, som ved siden av å avgjøre hvem som skal ha poeng, og holde tellingen på poengene, også skal påse at fekterne følger reglementet. På florett og sabel må dommeren også, ved hjelp av meldeapparatet avgjøre hvem som har rett til treffet (angrepsretten). Felles for alle tre våpen er at det er dommerens oppgave å sørge for at fekterne overholder FIE's (Federation Internationale d'Escrime - det internasjonale fekteforbundet) regler, - blant annet de klassiske fairplay regler.
Blant disse reglene kan vi nevne:
- Hilse på dommer og motstander både før og etter kamp
- Alle voldsomme, hevngjerrige og ukontrollerte aksjoner er forbudt
Alderskategorier
Fekterne inndeles i følgende alderskategorier.
- Under 11 år: Barn U11
- 11-13 år: Yngre Ungdom U13
- 13-15 år: Eldre Ungdom U15
- 15-17 år: Kadetter U17
- 17-20 år: Juniorer U20
- Under 23 år: Yngre Seniorer U23
- Over 20 år: Seniorer
- Over 40 år: Veteraner
Fram til rundt 11-12 års alder både trener og konkurrerer gutter og jenter sammen. Etter dette begynner guttene å bli fysisk mye større og sterkere, og derfor deles de ved konkurranser. Treningen vil fremdeles oftest være felles.
PRØV FEKTING - VERDENS RASKESTE OG VAKRESTE KAMPIDRETT!
Kalender
|